Gletsjers - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van De Banzies - WaarBenJij.nu Gletsjers - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van De Banzies - WaarBenJij.nu

Gletsjers

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg De Banzies

11 Augustus 2015 | Canada, Jasper Park Lodge

Dag 5:

De dag begint alweer vroeg, maar we hebben vandaag ruim de tijd (denken we) om rustig aan te doen. Zoals alle andere dagen is het nog net te koud om buiten te ontbijten, dat doen we dus maar weer binnen. Daarna het standaard ritueel voordat we kunnen vertrekken: zijn alle voorzieningen afgekoppeld, zoals water, afvoer, stroom? In dit geval geen probleem want er waren geen voorzieningen, hahaha. De twee slide-outs intrekken, alle knopjes op het bedieningspaneel uitzetten, eventueel de dakraampjes dichtdraaien en tenslotte alle losliggende items opruimen want anders vliegt het alle kanten op als we een bocht maken. Zo, nu kunnen we gaan. Maar eerst nog even naar het begin van de camping rijden om de watertank bij te vullen en de afvaltanks te ledigen. Nu kunnen we er weer voor een paar dagen tegenaan. Op het programma staat vandaag de Glacier Skywalk en de Glacier Adventure. Dit combinatie programma hebben we al vanuit Nederland geboekt voor deze dag, het tijdstip hebben we echter pas in Canada vast kunnen leggen, toen we in Banff waren, helaas hadden we weinig keus meer; of heeeel vroeg in de ochtend of de nu gekozen tijden. De Skywalk om 14:00 uur en de Adventure om 16:30 uur. Dat houdt dus in dat we pas om 18:00 uur terug zullen zijn, en daarna nog ruim 100 km moeten rijden naar de camping, Wapiti Campground in Jasper. Dat wordt weer een latertje, maar gelukkig is ook deze camping gereserveerd.

Op weg naar het Icefield Centre, van waar uit alle activiteiten plaatsvinden, maken we nog enkele tussenstops, oa bij de Mistaya Canyon waar we via een kleine maar steile wandeling komen. Verder blijft de omgeving om ons heen veranderen en blijven we driftig op zoek naar enig wildlife.
Vanuit het Icefield Centre stappen we op de bus die ons naar de Skywalk brengt, een wandelpad met als grande finale een U-vormig wandelpad van glas, waarbij je zo'n 280 m de diepte in kunt kijken. Het uitzicht is er grandioos! De eerste stappen op dit glazenwandelpad blijken niet voor iedereen zo vanzelfsprekend. Maar uiteindelijk staan we er toch met z'n allen op. De bus brengt ons weer terug naar het Icefield Centre, daar hebben we even gegeten, de mail opgehaald, een dagboekdeel ge-upload en weer op de bus gestapt die ons richting de gletsjer brengt. Ergens halverwege stappen we over in een Snocoach, een reusachtig gevaarte dat het midden houdt tussen een quad en een bus. Dankzij de enorme wielen heeft het voertuig voldoende grip om een helling van 34 graden aan te kunnen. Na enkele minuten rijden we het ijs op, waar we midden op de ijsvlakte uit mogen stappen om foto's te maken en echt gletsjerwater te proeven. De tijd vliegt en al snel gaan we weer dezelfde weg terug.

We hervatten onze reis over de Icefield Parkway richting Jasper. We stoppen nog bij een lookout point, maar laten de Sunwapta Falls voor wat het is. Jammer. Bij de Athabasca Falls stoppen we wel voor een korte wandeling, maar dan gaan we toch weer vlug op pad. Het is namelijk zo dat we door onze voorraad melk, brood en water heen zijn, en al uren op zoek zijn naar een supermarkt of iets dergelijks. Deze supermarkten blijken net zo schaars te zijn als de zwarte beer...... Snel door naar Jasper dus, voordat de winkels gesloten zijn. Daarna naar de camping, en wederom zien we het bordje Full staan, maar wij mogen door naar ons gereserveerde plekje.

Het is ondertussen al laat, +/- 21:30 uur als we nog snel even een soepje eten. Nog naar de foto's kijken die vandaag gemaakt zijn en dan naar bed, veeeeel te laat, maar ja.

Ja Arno, je had gelijk, ons programma is veel te vol, we moeten af en toe echt dingen overslaan, dus zullen we nog eens terug moeten!

Sorry papsen en mamsen dat we niet bellen, maar er is OF geen bereik, OF we kunnen niet bellen ivm het tijdsverschil. Misschien dat we binnenkort in wat meer bevolkt gebied komen en dat het dan wel lukt, trouwens email versturen lukt ook al niet!

Tot gauw,
Groetjes van ons alle 4, PEAK

• 13 Augustus 2015 - 23:00

Erwin En Jolanda:

Dat glazenwandelpad, wie is degene die het niet zo vanzelfsprekend vond :)? ik ben heel benieuwd.
    ook nu weer een leuk verhaal. Ik blij ze lezen en genieten. Hier gaat ook alles goed met de kids, 1e 2 tandjes zijn er bij Katya nu uit, nog 1 te gaan :).

• 22 Augustus 2015 - 18:17

Arno:

Ja Erwin idd superverhalen.
    En ja, Ellen een te druk "schema" is een goede reden om nog eens teru te gaan; kunnen we samen gaan!? Lijkt me ook super voor onze boys.
    Wel goed dat jullie veel campsites gereserveerd hebben; wij komden overal terucht?
    Arno